تاسیسات ساختمانی یکی از بخش‌های مهم و کلیدی در هر ساختمان است، تاسیسات ساختمانی به معنای استفاده مطلوب از کلیه امکانات تاسیساتی و مهندسی است. تاسیسات ساختمانی شامل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع، گاز، آب، تخلیه فاضلاب، ارتباط داخل و خارج ساختمان، ارتباط بین طبقات است. شرکت‌های تاسیساتی وظیفه محاسبه و اجرای دقیق تاسیسات ساختمانی به کمک کارشناسان و مهندسان دارند. اجرای درست تاسیسات ساختمان تضمین خوبی است، تا عمر مفید ساختمان افزایش پیدا کند. البته شرط اصلی، اجرای درست تاسیسات ساختمانی و هماهنگی آن با سیستم ساختاری ساختمان است. عواملی مانند شرایط معماری ساختمان، شرایط اقلیمی محل احداث ساختمان، فیزیک و نحوه ساخت ساختمان در طراحی تاسیسات ساختمانی به خصوص تاسیسات مکانیکی مهم است. تاسیسات ساختمان به دو دسته تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شوند.

همانطور که اشاره کردیم تاسیسات ساختمانی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌های هر ساختمان است. تاسیسات ساختمانی شرایط مطلوب و مناسب برای زندگی و کار در ساختمان فراهم می‌کند. تاسیسات ساختمان باید به صورت اصولی و بر اساس نقشه‌های معماری و مهندسی طراحی و اجرا شود. نقشه‌کشی و اجرای تاسیسات ساختمانی باید توسط مهندس با تجربه با تکیه به دانش و تجربه انجام شود. اگر تاسیسات ساختمانی به درستی و اصولی طراحی نشوند نمی‌توانند ضامنی برای بالابردن طول عمر مفید ساختمان باشد، همچنین عدم طراحی و اجرای درست تاسیسات ساختمانی ایمنی ساختمان و در نتیجه جان و مال ساکنین تهدید می‌کند و می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به بار آورد.

اگر تاسیسات ساختمانی کیفیت و کارایی مطلوب را دارا باشند، نیاز به بازسازی زودهنگام نیست. بنابراین بهتر و عقلانی‌تر است که هنگام ساخت و یا بازسازی در بخش تاسیسات زمان و هزینه  مطلوب صرف شود تا از هزینه‌های بعدی که ممکن است در آینده ایجاد شود، بکاهد. یکی از دستاوردهای مهم تکنولوژی در حوزه ساختمان‌سازی هوشمندسازی سیستم‌های مختلف تاسیسات ساختمانی است. هوشمند کردن سیستم‌های تاسیسات ساختمانی مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم روشنایی، سیستم‌های بهداشتی و… باعث افزایش بازده انرژی شده  همچنین هدررفت انرژی را به اندازه چشمگیری کاهش داده است.

تاسیسات مکانیکی، بخش مهم تاسیسات ساختمانی

تاسیسات مکانیکی مهم‌‌ترین بخش تاسیسات ساختمانی است و ساکنین به طور روزمره با آن سر و کار دارند. برخی تاسیسات مکانیکی را قلب ساختمان می‌دانند که هر گونه اختلال در آن عواقب جدی را به همراه دارد. می‌توان گفت آرامش و آسایش ساکنین در گرو عملکرد بی‌عیب و نقص تاسیسات مکانیکی است. تاسیسات مکانیکی شامل دو دسته تاسیسات مکانیکی صنعتی و تاسیسات مکانیکی ساختمانی می‌شوند. تاسیسات مکانیکی صنعتی شامل فضلاب و سیالات، سیستم آبرسانی و انتقال آب، تصفیه آب، تولید انرژی از سیالات و… است. هدف تاسیسات مکانیکی تامین سرمایش و گرمایش، پمپاژ یا آبرسانی به طبقات بالای ساختمان، تهویه مناسب هوا، تامین آب گرم و سرد و.. است. این تاسیسات مکانیکی مربوط به صنعت ساختمانی است و ساختمان‌ها باید آنها را دارا باشد. یرخی از تاسیسات مکانیکی ساختمان:

  • تاسیسات حرارتی (گرمایشی و سرمایشی)
  • تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)
  • تاسیسات گاز رسانی
  • تاسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)
  • تاسیسات آتش نشانی ( اعلام حریق، اطفاء حریق)
  • تاسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان ( تاسیسات گازهای طبی)
  • تاسیسات سیستم‌های بخار
  • طراحی و اجرا در تاسیسات پله برقی و آسانسور
  • طراحی و اجرا در تاسیسات آبنما و فواره

***کلیه مراحل طراحی، محاسبه، آنالیز و اجرا توسط تیم مهندسی شرکت ما(فنی مهندسی سپهر انرژی اسپادانا) انجام می پذیرد***

پروژه تاسیسات آبرسانی و فاضلاب خیابان مرداویج اصفهان