منبع کویلی یک مخزن عمودی یا افقی از جنس فولاد یا استیل است که به عنوان یک آبگرمکن در مصارف صنعتی سبک و نیمه سنگین، تجاری و مسکونی کاربرد دارد. منبع کویلی را می توان یک نوع ساده تر از مبدل های حرارتی پوسته و لوله دانست که عملکردی کاملا مشابه مبدل حرارتی دارد.

کاربرد منبع کویلی

یکی از مرسومترین و بهینه‌ترین روش ها برای تولید آب گرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن، استفاده از منبع کویلی است. منبع کویلی برای گرم کردن هر گونه سیالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد آن در موتورخانه ساختمان و پکیج‌های مخزن‌دار است. منبع کویلی علیرغم رواج پکیج‌ها، هنوز هم برای تامین آب گرم ساختمان ها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

منابع کویل دار مصارف صنعتی هم دارند. با این تفاوت که، حجم کویل‌های صنعتی بزرگتر است و ساختار متفاوتی دارند. در این گونه مواقع منبع تغذیه آب به لوله‌های فولای بزرگ متصل می‌شود. صنایع فولادسازی، نفت، گاز و… بیشترین مصرف کنندگان این تجهیزات هستند.

منبع کویلی

در این نوع مخازن آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ، داخل یک کویل حرارتی که معمولاً از چند شاخه لوله رفت و برگشتی از جنس مس تشکیل می‌شود، گردش نموده و پس از تبادل حرارت با دیوار لوله مسی از کویل خارج می‌گردد. تبادل حرارت انجام شده باعث گرم شدن لوله مسی و در نهایت، گرم شدن آب سرد لوله خارجی می‌شود.

امروزه در بسیاری از موتورخانه‌ها، برای تامین آب گرم مصرفی از منبع کویلی به جای منبع دوجداره استفاده می‌شود. ظرفیت منبع‌ کویل‌دار حداقل ۳۰۰ و حداکثر ۵ هزار لیتر است.

منبع کویلی چطور کار میکند؟

مکانیزم عمل منبع کویلی بسیار ساده است. سیال گرم کننده که در داخل یک بویلر آبگرم یا هر وسیله مشابه گرم میشود و وارد کویل ها می گردد و دمای سیال گرم شونده که در اطراف این کویل ها در داخل منبع جریان دارد، بر اساس قانون جریان همرفتی، افزایش پیدا میکند. در نهایت پس از رسیدن به دمای مورد نظر به سمت واحد های مصرفی جریان می یابد.

منبع کویل دار

یکی از مزیت های منبع کویلی این است که آب مصرف نشده در سیستم، طی یک مسیر برگشتی، دوباره به داخل منبع هدایت می شود. این امر سبب کاهش قابل توجه مصرف انرژی و افزایش بازدهی دستگاه می گردد.

انواع منبع کویل دار

منابع کویلی از لحاظ نحوه ی قرار گیری به دو دسته تقسیم بندی می شود:

 منبع کویل دار ایستاده یا عمودی و منبع کویلی خوابیده یا افقی. در اغلب موتورخانه های صنعتی از منابع کویل دار ایستاده استفاده می شود. اما در موتورخانه هایی که محدودیت ارتفاع وجود داشته باشد از مخزن کویل دار افقی استفاده می کنند.

منبع کویلی عمودی (منبع کویل دار ایستاده)

منبع کویل دار ایستاده (عمودی) به دلیل استفاده از ارتفاع و اشغال فضای کمتر در موتورخانه طرفداران زیادی دارد. منبع کویلی ایستاده بر اساس ظرفیت مورد نیاز خریدار قابل ساخت می باشد.

منبع کویلی افقی (منبع کویل دار خوابیده)

در بعضی موتورخانه ها که امکان قرار دادن منبع ایستاده وجود ندارد از منبع کویل دار افقی استفاده میشود . ساخت منبع کویلی افقی نیز بر اساس ظرفیت مورد نیاز خریدار قابل تغییر و سفارشی می باشد.

نگهداری از منبع کویل دار

برخلاف منابع دوجداره، منابع کویل دار نیاز به رسیدگی و نگهداری دارند. کویل منبع کویل دار در تماس مستقیم با آب مصرفی است که به طور مداوم و به دفعات تعویض و از منبع گذر می کند. درنتیجه رسوب گرفتگی آن کاملا عادی است. هر چقدر دمای آب گرم موتورخانه (دمای داخل کویل) افزایش پیدا کند، به همان میزان رسوب پذیری کویل نیز بیشتر خواهد شد. به همین علت دمای بالای ۶۰ درجه برای منبع کویلی توصیه نمی شود. با توجه به اندازه سختی آب شهری و مصرف و ظرفیت منبع، زمان اسیدشویی در مکانهای مختلف میتواند متفاوت باشد. استفاده از سختی گیر آب در این موارد میتواند بسیار راهگشا باشد.

عایقکاری منابع کویل دار در موتورخانه ها نیز بسیار ضروری میباشد. برای عایق بندی استفاده از پشم شیشه همراه با مل و ماستیک و متقال، و همچنین عایق های جدید الاستومریک و با ضخامت مناسب برای این منظور مناسب خواهد بود.

کویل

نصب و نگهداری منبع کویل دار

نصب منبع کویل دار تابع قوانین و ضوابط خاصی می باشد که رعایت این موارد سبب بهبود عملکرد و افزایش طول عمر آن می گردد :

۱- این سیستم ها باید در مکانی تراز و کاملا صاف نصب گردد .

۲- مطابق قوانین مقررات ملی ساختمانی برای هر واحد مسکونی ۴ نفره ۱۱۰ لیتر آب منظور می گردد بنابراین منبع کویل دار باید بر اساس این قانون انتخاب گردد .

۳- منبع حتما باید دارای شیر تخلیه و فشارشکن باشد .

۴- دمای شیر اطمینان بر روی  ۹۹درجه سانتی گراد تنظیم گردد .

۵- دقت نمایید که لوله ها موجب فشار بر بدنه منبع کویلی نگردند .

۶- منابع در ارتفاع ۳۰ سانتی متر از سقف موتورخانه نصب گردد و همچنین طول فندانسیون زیرین ۱۰سانتی متر لحاظ گردد تا موجب پوسیدگی و خرابی جداره نگردد .

۷- بهتر است پمپ سیرکولاتور جداگانه برای گردش آب بر روی منابع کویل دار نصب شود .

۸- منبع در فضای باز یا رطوبتی حتما عایق کاری شود .

۹- پمپ برگشت دایم روشن باشد .

۱۰- شیرهای ورود و خروج از دیگ گرم از بالا وارد کویل و از پایین خارج می گردد .

۱۱- بوشن و اتصال  ورودی که پایین تر از کویل نصب می گردد موجب می شود تا آب مصرفی پس از سختی گیر وارد کویل شود .

۱۲- لوله خروجی منبع کویلی در بالاترین قسمت منبع نصب شده است تا امکان آب رسانی در صورت خرابی پمپ سیرکولاسیون وجود داشته باشد .

۱۳- نصب دو عدد شیر تخیله یکی در بالای منبع و در قسمت عدسی بالایی و یکی در پایین منبع و پایین تر از عدسی پایین جهت هواگیری ضروری است .

۱۴- استفاده از شیر یکطرفه در مسیر برگشت الزامی است .

منبع کویلی استیل

در تولید منابع کویل دار علاوه بر ورق فولادی ، ورق های استنلس استیل (Stainless steel ) نیز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از ورق استیل در تولید مخزن کویلی سبب افزایش چشم گیر عمر منبع می گردد. همانطور که می دانید ورق های استیل مقاومت در برابر خورندگی بسیار بالایی دارند. این مقاومت قابل مقایسه با ورق فولادی و ورق گالوانیزه نمی باشد.

کاربرد منبع کویلی استیل

منبع کویل دار استیل در مواردی که حساسیت کار بالا می باشد و یا در صورت خرابی و ترکیدگی، موجب ایجاد خسارت در سیستم تاسیساتی گردد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در صنایع و کارخانه های مواد غذایی و یا مشابه آن که سیالی غیر از آب آشامیدنی در پروسه گرمایش یا سرمایش قرار می گیرد منابع کویلی استیل کاربرد دارند.

موارد مهم در خرید منبع کویل دار

در انتخاب ظرفیت این منابع حتما از کارشناس خبره کمک بگیرید.

برای خرید منبع کویل دار صرفا به قیمت پایین اکتفا نکنید. شرکت ها و کارگاه هایی که برای منابع قیمت پایین پیشنهاد می کنند مجبور هستند بجای ورق با کیفیت  از ورق های متفرقه استفاده کنند.

روش دیگر کاهش قیمت، استفاده از ورق با ضخامت کمتر بجای ورق ضخیم می باشد که عمر چنین منبعی بسیار پایین خواهد بود.

کاهش سطح حرارتی کویل مسی باعث بالارفتن مدت زمان گرم شدن آب ورودی خواهد شد، پس کویل متناسب انتخاب نمایید.

عمودی یا افقی بودن منابع کویلی نسبت به موتورخانه شما و فضای موجود تعیین خواهد شد.

انتخاب ضخامت منابع بر اساس استاندارد های ارائه شده توسط آیین نامه مشخص می شود.

ضخامت کویل مسی مورد استفاده بر اساس سیال تغذیه و فشار کاری تعیین می شود.

شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و خرید مطمئن با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان ما در انتخاب ظرفیت و خرید بهترین جنس کنار شما باشند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *